Zachowania wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:

  • Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy

  • Ma trudności z jedzeniem

  • Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się

  • Nie jest samodzielne

  • Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze

  • Często wpada na stojące przedmioty

  • Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza

  • Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła

  • Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała

  • Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika

  • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko

  • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania

  • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze

  • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu

  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody

  • Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci

  • Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego

  • Nie znosi metek od ubrań

  • Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy

  • Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw

  • Nieadekwatnie dopasowuje siłę do zadania

  • Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku

  • Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko

  • Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności

  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu

  • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybką jazdę na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo

  • Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki.

Zachowania, wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:

  • Nadmiernie płaczliwe

  • Ma problemy ze snem – często wybudza się w nocy

  • Nie lubi być brane na ręce, przytulane

  • Nie toleruje spacerów

  • Nie toleruje ostrego światła

  • Jest bardzo wrażliwe na dźwięki

  • Zwykle płacze podczas kąpieli

  • Nie lubi jeździć samochodem

  • Ma trudności z jedzeniem

  • Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy

  • Unika kontaktu wzrokowego

  • Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy

  • Jest nadmiernie spokojne

  • Ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłużą chwilę bawić się jedną zabawką

  • Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy.