Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
Ma trudności z jedzeniem
Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
Nie jest samodzielne
Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
Często wpada na stojące przedmioty
Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
Porusza się nieadekwatnie do sytuacji – zbyt wolno lub zbyt szybko
Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
Nie znosi metek od ubrań
Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
Nieadekwatnie dopasowuje siłę do zadania
Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybką jazdę na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo
Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki.
Zachowania, wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:
Nadmiernie płaczliwe
Ma problemy ze snem – często wybudza się w nocy
Nie lubi być brane na ręce, przytulane
Nie toleruje spacerów
Nie toleruje ostrego światła
Jest bardzo wrażliwe na dźwięki
Zwykle płacze podczas kąpieli
Nie lubi jeździć samochodem
Ma trudności z jedzeniem
Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy
Unika kontaktu wzrokowego
Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy
Jest nadmiernie spokojne
Ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłużą chwilę bawić się jedną zabawką
Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy.